1

 

З 28 лютага па 4 сакавіка 2022 г. у РВК Працы і сацабароны прайшло навучанне групы слухачоў па праграме павышэння кваліфікацыі «Тэхналогіі сацыяльнай рэабілітацыі асоб з інваліднасцю па зроку». Па ўказаным напрамку навучанне ў РІПК ажыццёўлена ўпершыню, слухачы навучаліся вочна, агульны аб'ём вучэбнай работы склаў 80 акадэмічных гадзін. На навучанне прыехалі спецыялісты тэрытарыяльных цэнтраў сацыяльнага абслугоўвання насельніцтва (ТЦСАН) і дамоў-інтэрнатаў з усёй Рэспублікі Беларусь.

У выніку двухтыднёвага вочнага навучання пад настаўніцтвам прафесарска-выкладчыцкага складу інстытута слухачы асвоілі веды, уменні і сфарміравалі новыя кампетэнцыі, неабходныя для далейшай эфектыўнай работы ў сістэме сацыяльнай абароны насельніцтва. Слухачы змаглі:

  • актуалізаваць свой вопыт і забяспечыць разуменне асноўных напрамкаў ідэалагічнай асветы, сацыяльна-эканамічнага развіцця нашай дзяржавы, напрамкаў сацыяльнай палітыкі Рэспублікі Беларусь, мер дзяржаўнай падтрымкі людзей з інваліднасцю па зроку;
  • падвысіць культуру прафесійнай дзейнасці на аснове ўсведамлення неабходнасці захавання этычных нормаў і прынцыпаў сацыяльнай працы, ведання культуры дзелавых зносін, правіл карэктнага ўзаемадзеяння з асобамі з рознымі парушэннямі зроку;
  • пазнаёміцца з асноўнымі паняццямі канфлікталогіі, спосабамі і прыёмамі паводзін у канфліктнай сітуацыі, у фармаце арганізацыйна-дзейнаснай гульні засвоіць эфектыўныя стратэгіі вырашэння канфліктаў;
  • прапрацаваць прыёмы і метады прафілактыкі прафесійнага выгарання, барацьбы са стрэсамі;
  • удасканальваць існуючыя і фарміраваць новыя кампетэнцыі ў рамках выканання прафесійных абавязкаў з улікам прымянення вывучанага матэрыялу па асновах тэхналогій сацыяльнай рэабілітацыі асоб з інваліднасцю па зроку;
  • сфармаваць веды правіл карыстання тактыльнымі схемамі, уменні карыстацца шрыфтам Брайля і практычныя навыкі валодання рэльефна-кропкавым шрыфтам;
  • разумець магчымасці інфармацыйных тэхналогій як сродкі пераадолення інфармацыйнага бар'ера для асоб з інваліднасцю па зроку.

Пры арганізацыі заняткаў былі выкарыстаны як традыцыйныя метады навучання (лекцыя, практычныя заняткі, круглы стол і інш.), так і праблемнае, гульнявое навучанне (тэматычная дыскусія, трэнінг, арганізацыйна-дзейнасная гульня), якія адпавядаюць мэтам і сістэме выкарыстоўваюцца арганізацыйных формаў навучання. Доследнымі педагогамі выкарыстоўваліся як друкаваныя сродкі навучання (нарматыўныя дакументы, дапаможнікі, метадычныя распрацоўкі, раздатачны матэрыял), так і аўдыёвізуальныя (навучальныя кінафільмы, відэа матэрыялы) і інш. Частка заняткаў праводзілася з выкарыстаннем персанальных камп'ютараў.

Пазнавальным і практыкаарыентаваным заняткам стаў трэнінг «Элементарная рэабілітацыя людзей з інваліднасцю па зроку. Сучасныя адаптыўныя тэхналогіі ў сферы прасторавай арыентоўкі», які правялі выкладчыкі кафедры сацыяльна-працоўных адносін РІПК Мінпрацы і сацабароны Гаўрылюс А.І., к. псіхал. н., дацэнт і Сяргеева Ю.І., к. пед. н., дацэнт. На працягу 4 гадзін слухачы змаглі адпрацаваць навыкі кантакту з асобамі з парушэннямі зроку. На трэнінгу выкарыстоўвалася абсталяванне: павязкі на вочы, малюнкі, нажніцы, фламастэры, прадметы для тактыльнага пазнавання, набор розных пахкіх рэчываў (лекавыя рэчывы, сродкі бытавой хіміі, парфумерна-гігіенічныя і іншыя), падборка гукавых файлаў крыніц гуку. Група была падзелена на мінікаманды, якія складаюцца з 4 чалавек, кожная з якіх атрымала індывідуальнае заданне і выконвала яго, зыходзячы з галоўнай умовы, што ўсе яны - людзі з парушэннямі зроку.

Яшчэ адзін навучальны занятак у форме трэнінгу «Практыкум па ўзаемадзеянні і камунікацыі з асобамі з інваліднасцю па зроку. Правілы карыстання тактыльнымі схемамі» правялі Гаўрылюс А.І., к. псіхал. н., дацэнт кафедры сацыяльна-працоўных адносін РІПК Мінпрацы і сацабароны і старшы выкладчык АПА Вераценнікаў І.В. Разгледжаны пытанні зместу рэабілітацыі і самастойнай арыентоўцы ў прасторы як базавага складальніка рэабілітацыі людзей з інваліднасцю па зроку. Праведзены аналіз структуры зносін, вызначаны асаблівасці зносін, а таксама вербальных і невербальных сродкаў зносін. Слухачы выканалі комплекс заданняў і практыкаванняў, накіраваных на развіццё асноўных функцый у невідушчых і са слабым зрокам, атрымалі ўяўленні аб Правілах карыстання тактыльнымі схемамі і абмеркавалі вопыт выкарыстання тактыльных схем у цэнтрах сацыяльнага абслугоўвання насельніцтва.

Такія трэнінгі дапамагаюць спецыялістам сацыяльнай сферы лепш зразумець тыя праблемы, з якімі сутыкаюцца іх кліенты і паспрабаваць зразумець спецыфіку ўспрымання навакольнага свету асобамі з інваліднасцю па зроку.

 На круглым стале «Цяжкасці і шляхі ўдасканалення ўзаемадзеяння і камунікацыі з асобамі з інваліднасцю па зроку: рэгіянальны вопыт » (выкладчыкі Сухоцкая І.А., начальнік арганізацыйнага аддзела Цэнтральнага праўлення ГА «БелТІЗ», Гаўрылюс А.І., к. псіхал. н., дацэнт, Сяргеева Ю.І., к. пед. н. , дацэнт) слухачы змаглі абмеркаваць такія важныя пытанні, як:

  • Гісторыі кліентаў і падапечных слухачоў, якія страцілі зрок. Асаблівасці сацыяльнай працы з такімі людзьмі: рэгіянальны досвед.
  • Цяжкасці ва ўзаемадзеянні з людзьмі з інваліднасцю па зроку. Безбар'ернае асяроддзе і яго наяўнасць у рэгіёнах Рэспублікі Беларусь.
  • Асаблівасці міжведамаснага ўзаемадзеяння ў ходзе аказання дапамогі людзям з інваліднасцю па зроку: рэгіянальны вопыт, праблемы, рашэнні.
  • Інавацыйны досвед працы з невідушчымі і са слабым зрокам людзьмі. Пошук і абмеркаванне інавацыйных форм работы з людзьмі, якія поўнасцю або часткова страцілі зрок.

Усе слухачы актыўна абмяркоўвалі пастаўленыя пытанні, праблемы рэабілітацыі, выбару прафесіі асоб з інваліднасцю па зроку. Цікавы быў рэгіянальны досвед, якім падзяліліся слухачы Матылёнак Данута Канстанцінаўна (суправаджэнне і праца з бацькамі); Батарчук Ліліяна Аркадзьеўна (элементарная рэабілітацыя); Дзеўбунова Алена Анатольеўна (арганізацыя працы гуртка, клуба і гасцініцы). Вопытам падзяліліся Мешчанчук Анастасія Сяргееўна, Тарас Марына Аляксандраўна, Калечыц Дар'я Сяргееўна, Беламутава Ала Віктараўна. Таксама слухачы атрымалі кнігі і плакаты ад ГА "БелТІЗ".

Заключным этапам і выніковай атэстацыяй стаў экзамен з пытаннямі па ўсіх вывучаных на працягу двух тыдняў тэмах. Прыём экзамена ажыццяўляла камісія ў складзе трох чалавек, якую ўзначаліла загадчык кафедры сацыяльна-працоўных адносін РІПК Мінпрацы і сацабароны, кандыдат педагагічных навук, дацэнт І.У. Кавалец.

Прыемнай нечаканасцю для ўсіх мілых дам групы і членаў экзаменацыйнай камісіі стала музычнае віншаванне з Міжнародным жаночым днём 8 сакавіка ад адзінага мужчыны ў групе – слухача Кудраўца Сцяпана Сцяпанавіча, якое стала магутным пазітыўным акордам фіналу навучання ў РВК.

Віншуем слухачоў з паспяховым заканчэннем навучання на курсах павышэння кваліфікацыі! Жадаем поспехаў у прафесійнай дзейнасці і кар'ерным росце, далейшых здзяйсненняў і перамог!

 

4